
FUNDACIÓN  “SÍ A LA VIDA” 
Telefax (503) 2243 0808   sialavida@turbonet.com  

 
 

February 20, 2007 
 
AN OPEN LETTER FROM EL SALVADOR TO THE MEDIA AND MEDIA-
MONITORING GROUPS IN THE UNITED STATES 
 
RE: REQUEST FOR FURTHER INVESTIGATION OF NEW YORK TIMES AND 
INVOLVED PARTIES IN THE TIMES’ ATTACK ON EL SALVADOR’S VALUES, 
LAWS AND SOVEREIGNTY 
  
Greetings from El Salvador! 
  
As the president of the Yes to Life Foundation (Sí a la Vida) of El Salvador, I write to 
update you on the continuing controversy re: The New York Times Magazine publication 
of Jack Hitt’s “Pro-Life Nation” (New York Times Magazine, April 9, 2006).  
  
As was pointed out so well by numbers of news accounts and blogs following the Times 
Public Editor’s column by Byron Calame on Dec 31, the Times publication of the “Pro-
Life Nation” article and handling of subsequent revelations and complaints was 
extremely irresponsible and biased.  
  
We in El Salvador feel this article very much maligned our country. It was a clear attack 
on our values, our laws and our sovereignty.  
  
It was not just the one incident brought out so well by Mr. Calame, and that the 
Salvadoran court documents clearly showed: Carmen Climaco was sentenced to a 30-
year term NOT for having had an abortion at 18 weeks, as reported in the Times 
Magazine story, but for aggravated homicide for strangling to death her new-born 
daughter after a full-term pregnancy and delivery.  Nor was it just the other Times 
editors’ refusal to appropriately and promptly correct the story, again as so well-
documented by Mr. Calame. 
  
What we are now seeing in El Salvador, thanks to the recent investigative work of one of 
our major newspapers, El Diario de Hoy, is that there are a whole series of additional 
problems with the “Pro-Life Nation” piece, some of which we list below. These 
revelations have led us to call for media-monitoring organizations and Salvadoran 
authorities to determine any possible unethical, unprofessional and/or illegal activity by 
the New York Times, its reporter and others involved in the Times Magazine cover story.  
  
If you consider the following information important, I hope you will get the message out 
as widely as possible. (Unfortunately, The New York Times has not accepted an Op-Ed 
piece we submitted covering many of these points, thereby depriving its readers of this 
important information, and preventing concerned Salvadorans from expressing our 
opinion on something we believe very much maligned our country.) 
  
 



  
Here are some of the points brought out by El Diario de Hoy: 
  
1) Alleged fabrications and misquotes attributed to reporter Jack Hitt. A story published 
in El Diario de Hoy on January 21, 2007 cited public prosecutors who assert Hitt 
inaccurately quoted them, and that he allegedly fabricated details to suit his purposes. 
Some of the alleged misquotes have to do with statements on legal issues. In the case of 
the alleged fabrication, when Hitt reported on an interview he had with a female 
prosecutor, he actually reported her physical description different than at the time of the 
interview with him. The prosecutor, Flor Evelyn López, explained that sometime after the 
interview with Hitt, she received a call from a woman she believed was translating for 
Hitt who asked her if she owned a silver cross on a chain. When she said she did own 
such an item, the caller asked her to describe it, which she did. That description ended up 
in the Hitt article, as if she were wearing it at the time of the interview. The description of 
her hair style and make-up was also changed. The end result is that her description was 
altered, giving her what many would consider a more conservative, religious and less 
attractive appearance.  
  
2) Questionable relationship of Hitt with individuals linked to a pro-abortion organization 
which later used his article published by the Times to try to raise money for its own 
purposes.   
  
- Hitt used a translator who had previously collaborated with Ipas, a U.S. NGO involved 
in abortion advocacy world-wide and active in El Salvador. This was inappropriate and 
gives an impression of bias. 
  
- Ipas used the Hitt article as part of an Internet effort to raise funds. The Ipas website 
requesting funds to appeal Climaco’s case had a link to The New York Times URL for 
the Hitt article. Yet, according to El Diario de Hoy, Climaco has not received help from 
anyone but her mother, and in addition, contrary to what the New York Times Editor's 
Note of January 7 says, the Salvadoran press reports that Climaco is NOT planning to 
further appeal her conviction.  
  
- Judge Sanabria, a major source for background information, and interviewed by Hitt for 
the article, had previously been publicly recognized for her assistance to Ipas in the 
publication of an abortion and the law document. Hitt’s piece did not mention this 
relationship.  I believe that a number of statements made by Judge Sanabria in the Hitt 
article are inaccurate and possibly unethical and unprofessional, but when El Diario de 
Hoy requested an interview to discuss these issues, she refused. Salvadorans are 
concerned that a Salvadoran judge consented to an interview by a foreign newspaper, and 
yet refuses to respond to requests for an interview by a major newspaper in her own 
country. 
  
To us, it only indicates there is more here that needs to be investigated. What is the 
relationship of Ipas, Hitt and Sanabria? What was the genesis for the article? Why were 
important facts dealing with our abortion laws so distorted in the Times story where Hitt 
says women are persecuted? For example, the Salvadoran reporters who investigated the 
issue of criminal prosecutions for abortion said that in the past seven years they found 
only three women were convicted of abortion and none of them were imprisoned. The 



primary purpose of criminal prosecutions is to charge abortionists who take advantage of 
women who find themselves in difficult situations.  
  
Another aspect of abortion in El Salvador which could have been a part of the original 
Times story are government figures which show maternal mortality went down in years 
following the tightening up of our abortion law. Women are safer because of our laws.  
 
What interest does The New York Times have in seeming to promote the abortion of our 
children, and in portraying groups like Ipas as the experts on abortion in El Salvador?    
  
We call on responsible media-monitoring organizations and relevant Salvadoran 
authorities to initiate investigations to determine any possible unethical, unprofessional 
and/or illegal activity by the New York Times, its reporter and others involved in the 
Times’ “Pro-Life Nation” story. 
  
We have plenty of problems in our country. Fortunately, one problem we don’t have in El 
Salvador is a legal system that allows and even facilitates a mother killing her own child. 
We hope El Salvador will be left alone, so we can solve our own problems without 
outside interference, and find positive, life-enhancing solutions, not the death-dealing 
some want to impose from outside. 
  
Any attention you can bring to this matter may correct some of the damage already done 
and prevent future abuse.  
  
Thank you. 
  
Sincerely, 
Julia Regina Sol de Cardenal 
President 
Yes to Life Foundation (Sí a la Vida) 
San Salvador, El Salvador, CENTRAL AMERICA 
Phone number in El Salvador: 503- 7118-3326 
 *****   
Some relevant links: 
Original NYT “Pro-Life Nation” (with Jan 7, 2007 Editor’s Note): 
http://www.nytimes.com/2006/04/09/magazine/09abortion.html?ex=1302235200&en=d8
55d80018cd6c56&ei=5088&partner=rssuserland  
 
Lifesite: NYT caught in Abortion-Promoting Whopper - Infanticide Portrayed as 
Abortion  http://www.lifesite.net/ldn/2006/nov/06112806.html  
 
Carmen Climaco Court case – El Salvador 
http://www.lifesite.net/ldn/2006/nov/061128a.html 
 
Calame article Dec 31 
http://www.nytimes.com/2006/12/31/opinion/31pubed.html?_r=2&oref=login&oref=slogin 
 
* Investigative articles from El Salvador’s « El Diario de Hoy » * 
   Jan. 4, 5, 6 and 21 and 22, 2007 (in Spanish) :  
 

http://www.nytimes.com/2006/04/09/magazine/09abortion.html?ex=1302235200&en=d855d80018cd6c56&ei=5088&partner=rssuserland
http://www.nytimes.com/2006/04/09/magazine/09abortion.html?ex=1302235200&en=d855d80018cd6c56&ei=5088&partner=rssuserland
http://www.lifesite.net/ldn/2006/nov/06112806.html
http://www.lifesite.net/ldn/2006/nov/061128a.html
http://www.nytimes.com/2006/12/31/opinion/31pubed.html?_r=2&oref=login&oref=slogin


Jan. 4, p. 1 
http://www.lifesite.net/ldn/2007_docs/eldiariopage1.pdf
 
Jan. 4, p. 2 
http://www.lifesite.net/ldn/2007_docs/eldiariopage2.pdf
 
Jan. 4, p.3 
http://www.lifesite.net/ldn/2007_docs/eldiariopage3.pdf
 
Jan. 5, p.14 
http://www.lifesite.net/ldn/2007_docs/DiariodeHoyJan52007p14.pdf (large file) 
 
Jan. 6, p.16 
http://www.lifesite.net/ldn/2007_docs/DiariodeHoyJan62007p16.pdf
 
Jan. 21, p.13 
http://www.lifesite.net/ldn/2007_docs/DiariodeHoyJan212007p13.pdf
 
Jan. 21, p.12 
http://www.lifesite.net/ldn/2007_docs/DiariodeHoyJan21p12.pdf
 
Jan. 22, p. 16 
http://www.lifesite.net/ldn/2007_docs/DiairiodeHoyJan222007p16.pdf
 

http://www.lifesite.net/ldn/2007_docs/eldiariopage1.pdf
http://www.lifesite.net/ldn/2007_docs/eldiariopage2.pdf
http://www.lifesite.net/ldn/2007_docs/eldiariopage3.pdf
http://www.lifesite.net/ldn/2007_docs/DiariodeHoyJan52007p14.pdf
http://www.lifesite.net/ldn/2007_docs/DiariodeHoyJan62007p16.pdf
http://www.lifesite.net/ldn/2007_docs/DiariodeHoyJan212007p13.pdf
http://www.lifesite.net/ldn/2007_docs/DiariodeHoyJan21p12.pdf
http://www.lifesite.net/ldn/2007_docs/DiairiodeHoyJan222007p16.pdf

